Professeur de Sociologie, Université de Cagliari (Italie)
Directeur du Département de Sciences Politiques et Sociales – Université de Cagliari (2024-2027)
Coordinateur national du réseau de Sociologie de l’éducation de l’AIS – Associazione Italiana di Sociologia (2022-2024)
Fondateur et Coordinateur du Doctorat “Innovation Sociale et Recherche” – Université de Cagliari. Faculté : Science Politique et Sociale (De janvier 2023 à juillet 2024).
Thèmes de recherche
- Sociology of education
- Politics and policies of education
- Cultural study of social mouvements
- Cultural sociology
Collaborations éditoriales
- Membre de la Direction of “Scuola Democratica” (éd. Il Mulino). (2014- …)
- Membre du comité de rédaction et de la Direction de la “Rassegna Italiana di Sociologia” (éd. Il Mulino). (2014- …)
- Ancien membre du comité de rédaction de “Sociologica” (éd. Il Mulino). (2014-2018)
- Ancien membre du comité de rédaction de l’Italian Journal of Sociology of Education (2012-2018).
Publications récentes
- Pinna, G., & Pitzalis, M. (2024). « Field effects and work-based learning: The case of school–work alternance in Italy ». European Journal of Education, 00, e12666. https://doi.org/10.1111/ejed.12666
- Pitzalis M. & E. Spanò (2023) « Sub-alterities: schooling in Southern Italy, British Journal of Sociology of Education », DOI: 10.1080/01425692.2023.2232116
- Pitzalis M. & E. B. Weininger (2022). « Rupture and crisis in Bourdieusian sociology. Introduction, in « Rassegna Italiana di Sociologia », Rivista trimestrale fondata da Camillo Pellizzi » 2/2022, pp. 281-297, doi: 10.1423/104929
- Pitzalis, M. & E. Spanò (2021). « Stay home and be unfair: The amplification of inequalities among families with young children during COVID-19 ». European Journal of Education, 56, 595– 606.
- Pitzalis M., (2020). « Inequalities in the making. Discussing with Annette Lareau about the making of her sociological work », Rassegna Italiana di Sociologia, n. 4.
- Pitzalis M. & A. De Feo, (2019). « Micropolitics of school innovation: recruiting, mobilizing and converting teachers, Italian Journal of Sociology of Education », vol. 11, p. 69-90, ISSN: 2035-4983, doi: 10.14658/pupj-ijse-2019-1-4.
- Zerilli F. M. & M. Pitzalis, (2019). « From Milk Price to Milk Value: Sardinian Sheep Herders Facing Neoliberal Restructuring ». In: Krista Harper et al.. (a cura di): Krista Harper Valeria Sinscalchi, Food Values in Europe. p. 79-94, London:Bloomsbury Academic, ISBN: 978-1-3500-8477-3
- Zerilli F. M. & M. Pitzalis, (2018), « ‘They Cannot Teach Me How To Be a Shepherd’. Sheepherding, Neoliberalism, and Animal Welfare in Post-peasant Sardinia , Freiburger Sozialant Anthropologische
- Pitzalis M. & A. Van Zanten, (2017). « General trends in the social and scholarly field of higher education », Rassegna Italiana di Sociologia / a. LVIII, n. 2, aprile-giugno 2017
- De Feo A. & M. Pitzalis, (2017). « Service or market logic? The restructuring of the tertiary education system in Italy », Rassegna Italiana di Sociologia / a. LVIII, n. 2, aprile-giugno 2017.
- Pitzalis M. & M. Porcu, (2017). « Cultural Capital and educational strategies. Shaping boundaries between groups of students with homologous cultural behaviours », British Journal of Sociology of Education.
- Pitzalis M. & M. Porcu, (2017). « Cultural Capital and educational strategies. Shaping boundaries between groups of students with homologous cultural behaviours », British Journal of Sociology of Education.
- Pitzalis M., (2016). « The technological turn: Policies of innovation, Politics and Mobilisation. Introductory notes ». Italian Journal of Sociology of Education, n. 2/2016
- Giambona F., M. Pitzalis, M. Porcu & I. Sulis, (2016). « Measuring digital teaching innovation using Item Response Theory models », Italian Journal of Sociology of Education, n. 2/2016